Onderdelen

Bowls

niet te verwarren met Bowling, wordt in Nederland sinds 1986 gespeeld en is afkomstig uit Engeland. Georganiseerd telt de sport ca 2500 bowlers en 50 verenigingen die bij de Nederlandse Bowls Bond zijn aangesloten. Het wordt zowel binnen als buiten gespeeld en het is een sport, die als zeer attractief wordt ervaren en bijzonder geschikt is voor jong en oud, zowel dames als heren.

Deze boeiende sport

van techniek, tactiek en concentratie is bestemd voor mensen, die op zoek zijn naar een zinvolle en goede invulling van hun vrije tijd door het beoefenen van deze leuke sport, die je tot hoge leeftijd kunt volhouden. Zelfs een lichte handicap is geen bezwaar.

Bowls wordt in Nederland meestal in een sporthal gespeeld op kunststof matten van 30x4 meter. Sinds september 2002 staat er in Almere een hal speciaal bestemd voor bowls, de eerste op het vast land van Europa!

Buiten banen zijn er in Haarlem (2x), huizen, best en Den haag, deze zijn geopend van mei t/m september.

De bowl is gemaakt van kunststof en weegt ca 1200 gram. Doordat het loopvlak van de bowl uit het midden ligt zal deze altijd een kromme baan beschrijven en daarin zit juist de moeilijkheid en de uitdaging.

De bedoeling is om de bowls (ballen) zo dicht mogelijk bij het doelballetje (jack) te rollen. Voor elke bowl die dichter bij de jack ligt dan de beste bowl van de tegenstander, krijgt men een punt. Het team met de meeste punten behaald in een aantal rondes (ends), wint de wedstrijd.

Bij de bowlssport wordt gespeeld in teams van 2, 3 en 4 personen, maar ook individueel.

Bowls bevordert de sociale contacten, is een nuttige besteding van uw vrije tijd en verbeterd uw lichamelijke conditie.

Trainen

Elke woensdag middag  wordt er Bowls gespeeld van 13.00-16.00 uur in de Sporthal de Sporthoeve te Badhoevedorp.

Het seizoen begint op woensdag half september t/m woensdag half juni  (m.u.v. de kerst vakantie).